Friday, July 18, 2008

الحب الغير مشروط

بحبك علشانك وبس



بحبك من غير مصلحة ولا هدف



بحبك وبخاف عليك



مش عايزه منك حاجه



ولا مستنية منك شئ



بحبك من غير لاشرط ولا قيد
بحبك وبس
بحبك فى الله
حكمة كنت فاكرة انها انقرضت رغم انى كنت مؤمنة بيها جدا
لكن كان نادرا لما كنت بلاقيها فى حد من البشر
وشفت الحكمة دى قدام عينى ناس بتحب بعض من غير هدف ولا مصلحه
رغم اختلاف الثقافات واختلاف الطبقات
الا انهم اجتمعوا على الحب الغير مشروط
شفت ده فى دار نقاهة الحرية فى وادى النطرون لعلاج واعادة تأهيل مرضى الادمان
بدأنا برنامجنا هناك بجلسة
N A
وفي بداية الجلسه بيسأل المشرف على الجروب
مين مبطل بقاله فتره معينه مثلا شهر
واللى مبطل بقاله مدة معينه زمايلة يحتفلوا معاه احتفال مش عادى ويغنوا ليه
ويفرحوا ليه من قلبهم بجد
شفت الفرحه دى فى عنيهم وفى تصرفاتهم
وكان من وسط الناس
واحد مبطل بقاله 9 شهور
وتانى مبطل بقاله سنه ونص ما شاء الله
وفى اللى كان اول مره يحضر
وبعد كده ابتدى كل واحد يعبر عن مشاعره
خاصه لو مشاعر سلبيه لازم يخرجها من جواه عشان ما ينفذهاش على ارض الواقع
مشاعر احنا شخصيا ما نقدرش نتكلم عنها
لان الناس دى قدرت انها تتصالح مع نفسها
قدرت تشوف نفسها بجد من جوه اووى
قدرت تتغلب على مشاكل ضخمه اووى فى حياتها
استمتعت جدا بسماع كلامهم ومشاعرهم الصادقه جدا
رغم ان فى اوقات كنت بزعل وبتضايق
بس من اهم شروط حضورنا اننا نحافظ على مشاعرنا سواء فرح حزن شفقه
عشان ممكن نظره واحده من عنينا تأثر تأثير سلبى على المريض وتخليه يتنكس
وخصوصا ان احنا لسه غير مدربين بشكل كامل على التعامل معاهم واستيعابهم
وصلنا كلنا لحالة من الانبهار والاستغراب فى نفس الوقت من الناس دى
ومدى صراحتهم وشجاعتهم
وقوتهم على التعبير عن نفسهم
ورغم ان فى بعض الناس كانت متضايقه من وجودنا لانهم كانوا حاسين
انهم مش عارفين يعبروا عن نفسهم كويس فى وجود اغراب
بس احنا ما اتضايقناش وقدرنا مشاعرهم جدا
وانتهت جلسة
N A
وبعدها بدأنا نتفرج على المكان وكان وقت غروب الشمس
وكان المنظر يجنن سبحان الله
والمكان تحفه سواء الملعب سواء الجناين
بجد ما شاء الله المكان حلو جدا
وبعدها كان فى حفلة تخرج لعشره من المرضى
كانت حفله فوق الروعه
قد ايه حمستنا اننا نشتغل اكتر
وندى اكتر
قد ايه غيرت فينا كتير
ودى ححكيلكوا عنها ان شاء الله المره الجايه :D

Wednesday, July 9, 2008

دق الهاتف

دق هاتفى
.
ذهبت اليه مسرعة
.
لعلنى اسمع صوتك
.
ولكن
.
كانت صديقتى
.
تحدثنا وانتهت المكالمة
.
وانتظرت ان يدق الهاتف
.
ولكن لم يدق حتى غفوت
.
ورأيتك فى احلامى
.
فأنتظرت ان يصبح الحلم
.
حــــــــــقيقة


Monday, June 9, 2008

دمعة متحجـــرة








انة وقت الغروب
تتحد الشمس مع البحر ليصبحوا كياناً واحد كما كنا
كنت تعلم ان الغروب يستهوينى معك ومعه نبدأ يومنا
.
ولكن الان اصبح يخيفنى
يخيفنى من وحده اخشاها دونك
.
ترقرقت دمعه من عينى عندما تذكرتك
وكنت اعتقد ان الدمع قد فارقنى كما فارقتك
.
اتذكر ذلك اليوم وكأنة بالامس وكان وقت الغروب ايضاً
كانت تتشابك ايدينا وقلبينا معاً
فالحب بيننا كان دائما فى مراحله الاولى يزداد يوماً بعد يوم
بل دقيقه بعد دقيقه
رغم مرور ثلاثة اشهر على زواجنا
.
كنت احمل لك خبر سار علمت انه سيسعدك فقد كنت تنتظره
قلت لك : انا حامل
لم تنطق ببنت شفة ولكن ارتسمت على ملامحك الفرحة والسعاده
وقرأت فى عينيك ما لم اسمعه من شفتيك
طبعت على جبينى قبلة لازلت اشعر بها حتى الان
وقلت لى : بحبك
كانت كافيه بالنسبه لي كنت تعلم انها ترضينى وتشبع غرورى وحبى لك
.
وقررنا الانطلاق نحو المكان الذى تقابلنا فيه لاول مره
نستعيد ذكرى هذا اليوم وليكون جنيننا شاهد علينا وعلى قصة حب ستدوم الى الأبد
انطلقت بسيارتك مسرعا شعرت بفرحتك وانت تقود
.
قلت لى :ياسمين حنسميه ايه
( ياسمين :يحيى انت عارف يا يوسف انا بحب الاسم ده قد ايه وعشان تكمل امبراطورية
يوسف :طب لو بنوته
ياسمين :يمنى طبعا
يوسف : اه هو انا اقدر اقول حاجه يمنى صديقة عمرك
ياسمين : يوسف انا بحبك اووووى
نظرت لى بنظره حانيه لم انساها حتى الأن
ياسمين : يووووووووووووووووووووووووووووووووسف حاسب حاسب
.
واصطدمنا بسياره ضخمه
.
وصمت كل شئ ولم اسمع سوى صوتك بألم ينادينى ياسمين ..... ياسمين
وصمت صوتك ايضاً
.
تيقنت انك فارقتنى ولكن جسدى لم يساعدنى لاراك واحاول انقاذك
فقد صمت جسدى ايضا عن الحراك
ًواتى الظلام مسرعا
ولم تقوى عيناى
فغبت عن الوعى
.
قضى الامر ومات كل شئ
فقدت جنينى وفقدت قدماى
ولكن فقدانك كان الاشد آلماً
.
ولم يبقى لى سوى دمعه متحجره وكرسى المتحرك
.
سلسبيل 7/6/2008

Tuesday, June 3, 2008

اخر يوم

لاول مره احس انى كبرت مره واحده مش على مراحل
يمكن من دقايق كنت لسه بعتبر نفسى الطفله الصغيره
بحب اللعب
بحب اهلى ومرتبطه بيهم ارتباط غير طبيعى
بحب اصحابى
بحب دفعتى
بحب دكاترتى
برتبط بكل الناس وبحبهم بجد
اعيط لما حد يزعل منى او حد يخاصمنى
معنديش هموم اشيلها ولا مشاكل
عندى طموحات نفسى احققها
خلاص بكره اخر يوم فى الكليه
وحخرج منها واواجه الحياة
حخرج من اطار الطفله الصغيره
حبعد عن دفعتى اللى حبيتهم كلهم حتى لو اختلفت معاهم
حبعد عن القسم والكليه اللى شافوا احلى ايام عشتها
مش حتجمع انا واصحابى تانى كل يوم
بس يارب ما نتفرق ابدا
ونتجمع على طول
طول العمر
بكره اخر يوم فى الامتحانات
واخر يوم فى الكليه
واخر يوم فى الدراسه
بكره حودع كليتى وقسمى ودكاترتى
بكره حودع دفعتى
بكره اكيد حعيط كتير